PRACA W DOMU I BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?
Dziecko powinno mieć zapewniony chociaż skromny, ale stały kącik dla swojej pracy, gdzie bez problemu będzie mogło rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty.
Należy motywować dziecko, by pracowało w miarę możliwości według planu lekcji w konkretnym dniu. Uczeń w miarę możliwości powinien mieć dostęp do urządzeń elektronicznych, które umożliwiają mu kontaktowanie się z nauczycielami.
Ewentualnie w rozpisaniu zajęć na następny dzień może pomóc mu rodzic tak, by dziecko samodzielnie wykonało zadane przez nauczyciela polecenia w wyznaczonych godzinach (zanim rodzić wróci z pracy), a później razem z rodzicami przesłało je nauczycielowi.
Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?
Można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet, żeby odrobiło lekcje, ale do nauki ? nigdy.
Maluch czy nastolatek będzie się pilnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność, gdy ta potrzeba zakotwiczy się na poziomie automotywacji. Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? Zdalne lekcje dają możliwość korzystania z tego, co dziś dzieci lubią najbardziej, czyli nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jest więc szansa, że polubią taką naukę. Wszyscy uczymy się zdalnej pracy.
Drogi Rodzicu!
- Traktuj naukę dziecka jako rzecz ważną. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku.
- Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze.
- Pokaż, jak bardzo cenisz rozwijanie pasji. Samodzielnie napisany referat, zrobienie makiety ? takie działania przyniosą dziecku wiele korzyści i satysfakcji.
- Rozszerzaj wiedzę dziecka. Daj mu okazję, żeby błysnęło w domu tym, czego się nauczyło.
- Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne. Na przykład: piecz ciasta, rozwiązuj trudne krzyżówki.
- Wpajaj mu pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować.
- Kładź nacisk na wytrwałość, a nie na efekty.
- Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór. Nie szafuj lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcaj dziecka do oszukiwania dla uśpienia poczucia winy.
- Jak najczęściej mów dziecku o swoich błędach. I o tym, jak bardzo pomogły ci się nauczyć czegoś nowego. Wspominaj je z przyjemnością i mów, że były szansą do pokazania twojej wartości.
- Podkreślaj sukcesy, zamiast braków. Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by w widocznym miejscu pojawiła się kartka: ?Co już umiem?.
- Dopilnuj by dziecko wykonywało zadania zgodnie z planem lekcji. To zapewni mu komfort pracy i zbytnio nie obciąży jego umysłu, a także pozwoli uporządkować myśli i zapamiętać opracowywany materiał.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?
Codzienne życie bez swobodnego dostępu do Internetu wydaje się dziś niemożliwe. Jesteśmy on-line niemal 24 godziny na dobę ? i nie dotyczy to wyłącznie dorosłych, ale także coraz młodszych dzieci.
Uczeń sprawie korzystający ze smartphone, czy tabletu to dziś widok zupełnie naturalny. Dla dzieci Internet jest oknem na świat ? w wirtualnym świecie bawią się i poszerzają wiedzę. Należy jednak pamiętać, że cyberprzestrzeń nie jest miejscem całkowicie bezpiecznym. Czyha w nim wiele zagrożeń szczególnie na najmłodszych.
Jak uchronić przed nimi nasze dzieci? Oto kilka cennych wskazówek:
- BĄDŹ OBECNY
Dobrze aby dzieci swoją przygodę korzystania z Internetu rozpoczęły z rodzicami. Zadbajmy o to, by czas spędzony wspólnie w Internecie był czasem nauki i zabawy. Potraktujmy go jako inwestycję ? poznając preferencje dziecka i pokazując jak korzystać z sieci, dajemy mu narzędzia, by mogło poruszać się po wirtualnym świecie bardziej samodzielnie. Wraz z wiekiem i rozwojem dziecka przychodzi czas na jego większą wolność i odpowiedzialność. Ważne, by mieć pewność, czy nasze dziecko jest w stanie rozpoznać treści nieodpowiednie dla siebie, czy będzie wiedziało jak zareagować.
- NAUCZ DZIECKO WERYFIKOWAĆ INFORMACJE
Należy wytłumaczyć dziecku, że nie każda znaleziona w Internecie informacja jest wiarygodna i warta zapamiętania. Warto zachęcić najmłodszych do ich weryfikowania na przykład poprzez porównywanie treści odnalezionych w sieci z encyklopedią, podręcznikiem lub w rozmowie z osobą dorosłą. Będzie to znakomity pretekst nie tylko do pogłębienia wiedzy, ale także do wspólnych rozmów i szukania informacji na interesujący młodego odkrywcę temat.
- OSTRZEŻ PRZED FAŁSZYWYMI PRZYJACIÓŁMI
Internet to nie tylko źródło zdobywania wiedzy, ale także miejsce spotkań, niestety nie zawsze przyjemnych. Łatwowierność dzieci chętnie wykorzystują oszuści i przestępcy, podając się za inne osoby. Przykre konsekwencje mogą mieć także internetowe znajomości. Należy uświadomić dzieci, że umawianie się z osobą poznaną w wirtualnym świecie wiąże się z dużym niebezpieczeństwem, ponieważ nie musi ona być tym, za kogo się podaje. Dlatego nie należy wierzyć w każde słowo, jakie przeczytamy na monitorze. Wytłumaczmy dziecku, że w przypadku otrzymania takiej propozycji, powinno natychmiast poinformować o tym rodziców. Ewentualne spotkania powinny się odbywać za zgodą opiekunów. Jeśli już wyrazimy na nie zgodę, to zadbajmy, by odbyło się w miejscu publicznym i w towarzystwie starszej, zaufanej osoby.
- WYTŁUMACZYĆ DLACZEGO NALEŻY CHRONIĆ PRYWATNOŚĆ
Dzieci poruszając się po Internecie, bardzo często nie mają świadomości, że dzielenie się prywatnymi informacjami niesie za sobą duże niebezpieczeństwo. Dziecko powinno zawsze pytać rodziców o zgodę na podanie swoich danych osobowych w Internecie. Tam, gdzie można używać login/nick, warto go stosować. Przede wszystkim należy uczulić najmłodszych, aby nie podawali przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu czy numeru telefonu. Nie powinny też rozmawiać w sieci na temat wyposażenia domu czy o zawodach wykonywanych przez rodziców. Niebezpieczne może być też publikowanie zdjęć pokazujących okolicę zamieszkania dziecka, czy innych informacji, które mogłyby pomóc w ich lokalizacji.
Pozdrawiam
Joanna Stenzel-Chomiak
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wągrodnie